W życiu młodego człowieka wiele się zmienia, jeszcze więcej zmienia się w dorastającym mózgu, każdy ma prawo czuć się w tym trochę zagubiony. A to jest też czas, w którym mogą pojawić się poważniejsze trudności związane ze zdrowiem psychicznym. Do tego jednym z głównych celów rozwojowych młodzieży jest uniezależnić się od rodziców (na razie głównie emocjonalnie, do niezależności finansowej zwykle daleka droga) więc często młody człowiek nie chce wprowadzać rodziców w swoje rozterki, mimo że bardzo potrzebuje dorosłego wsparcia. Potrzebuje takiego wygadania się przed kimś, kto pomoże mu poukładać sobie w głowie wszystkie jego pomysły, dążenia, obawy, nie narzucając własnych, jak to często robią rówieśnicy. Potrzebuje kogoś, kto będzie spokojny i obiektywny i nie da mu szlabanu, gdy usłyszy coś niepokojącego, jak to czasem robimy jako rodzice. Też jestem rodzicem nastolatka i wiem jak trudno nie reagować emocjonalnie na pomysły i trudności własnego dziecka. Coraz więcej młodych ludzi chce korzystać z takich spotkań. Wielu nastolatków, nawet tych początkowo niechętnych, a zachęconych do takich spotkań przez rodziców przekonuje się do korzyści z takiej formy. Na spotkaniach terapeutycznych poza leczeniem określonych zaburzeń, mogą lepiej poznać siebie, swoje kształtujące się wartości i priorytety. Pracują nad swoimi celami w kontaktach z innymi ludźmi oraz uczą się narzędzi, które przydają się im nie tylko teraz, ale też, które będą mogli wykorzystać w razie trudności w przyszłości. W zależności od obszaru którego dotyczy praca, wykorzystuje Dialog Motywujący, elementy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz Terapię Poznawczo-Behawioralną. Czasem terapię nastolatka uzupełniają spotkania edukacyjne dla rodziców o zmianach w mózgu w okresie dorastania, o których rodzice mówią, że pomaga im to inaczej spojrzeć na zachowania dziecka i lepiej je zrozumieć.
Przykładowe tematy nad którymi pracowałam z nastolatkami:
Radzenie sobie ze stresem szkolnym, Poprawa radzenia sobie z emocjami
Zaburzenia lękowe, w tym tendencje do zamartwiania się, fobia społeczna
Zaburzenia nastroju
Wyposażenie osoby wysoko wrażliwej w narzędzia radzenia sobie
Jeśli rozmawiasz ze swoim nastolatkiem o możliwości konsultacji z psychologiem – tutaj jest link do informacji przygotowanej dla młodzieży, gdzie odpowiadam na różne wątpliwości pojawiające się przed pierwszym spotkaniem.
Informacje dla nastolatka
Najpierw zwykle odbywa się konsultacja telefoniczna, na której ustalamy, kto przychodzi na pierwsze spotkanie. Generalnie im starszy nastolatek i im bardziej on sam chce takich spotkań, tym bardziej będzie niezbędny od początku, im młodszy i im bardziej niechętny, tym lepiej, by pierwsze spotkanie odbyło się bez niego.
Miejsce w którym się spotykamy, posiada przyjemną poczekalnię, gdzie rodzic może popracować/poczytać/napić się kawy/herbaty, gdy czeka na dziecko; niedaleko jest przystanek autobusowy i tramwajowy, więc starsze dziecko może też przyjechać samo.
W razie potrzeby, istnieje możliwość realizacji wybranych spotkań w wersji online.
Żyjemy w takich czasach, że nasze organizmy częściej są w trybie zdobywania lub walki i ucieczki niż odprężenia, afiliacji i kojenia. Czasem tak długo jesteśmy w napięciu, że nasz układ nerwowy „zapomina” jak przełączyć się na odprężenie, nawet w czasie wolnym. Czasem zdajemy sobie sprawę z tego w jakim napięciu żyjemy, dopiero gdy pojawiają się objawy, że nasze ciało nie daje sobie rady.
Te zajęcia szczególnie polecam:
tym, którzy w swoim odczuciu pracują za dużo,
wszystkim, którzy pracują sobą i swoimi emocjami, w tym szczególnie rodzicom i nauczycielom,
oraz tym, u których nadmiar stresu powoduje objawy psychosomatyczne, lub mają choroby, które stres może nasilić
Pierwsze spotkanie to rozmowa, na której podpytam Ciebie o twoje zdrowie, Twój tryb życia i sposoby relaksu, co już próbowałeś/aś, co lubisz, czego nie lubisz by jak najlepiej dobrać do Ciebie techniki relaksacyjne oraz wprowadzić je w dobrym dla Ciebie tempie.
W trakcie kolejnych spotkań nauczysz się technik oddechowych, wizualizacyjnych, uważnościowych, które będziesz mógł wykorzystywać później samodzielnie.
Spotkania terapeutyczne mogą dotyczyć leczenia konkretnego zaburzenia np. fobii, ataków paniki, zaburzeń nastroju, wtedy opieramy się w większym stopniu na gotowych protokołach terapii, które zostały przebadane i mają udowodnioną naukowo skuteczność.
Mogą też być to spotkania o charakterze bardziej rozwojowym, kiedy nie masz żadnych zaburzeń, ale są sytuacje, z którymi chcesz sobie lepiej radzić, rozwinąć pewne umiejętności np. w zakresie radzenia sobie emocjami, przyjrzeć się jakiemuś tematowi, który jest trudny w Twoim życiu np. relacje z jakimiś osobami, reagowanie w określonych sytuacjach.
W jednymi w drugim przypadku zwykle po spotkaniu /spotkaniach diagnostycznych umawiamy się na określony cel i określoną ilość spotkań. Na ogół początkowo raz w tygodniu a potem rzadziej. Ich celem zawsze jestto, żebyś potem mógł/mogła radzić sobie samodzielnie, odkryć jakie techniki tobie pomagają i nauczyć się je stosować samemu. Efektem pracy jest zmiana w Twoim życiu poza terapią, stąd niezwykle ważną częścią są zadania do wykonywania między spotkaniami, zmiany wprowadzane w życie pomiędzy sesjami.
Pierwsze spotkanie ma charakter konsultacyjno-diagnostyczny, czasem wystarcza jedno np. gdy problem jest pojedynczy i pojawił się niedawno, czasem potrzebne są dwa lub trzy takie spotkania np. gdy istnieje więcej połączonych problemów. Te spotkania wyglądają inaczej niż kolejne – zadaje Tobie pytania, które umożliwią mi postawienie diagnozy, często proszę o wypełnienie kwestionariuszy. Ustalamy też razem cel – nad czym chcesz pracować, co chcesz osiągnąć dzięki tej pracy. Odpowiadam na Twoje pytania, wątpliwości dotyczące terapii. To jest też czas na nasze wzajemne poznanie się i zdecydowanie czy możemy i chcemy razem dalej pracować.
Obecnie największe doświadczenie w pracy terapeutycznej z dorosłymi mam w obszarze zaburzeń lękowych oraz zaburzeń nastroju.
Preferuję pracę terapeutyczną stacjonarnie, jednak istnieje też możliwość pracy lub odbycia wybranych spotkań w wersji online.
To zwykle pojedyncze spotkania, kiedy klient chce skonsultować sytuację swoją lub dziecka, zrobić rozpoznanie jakie są opcje pomocy. Sprawdzić czy w jego przypadku ma sens umawianie się na diagnozę czy terapię. Czasem konsultacje z psychologiem sugeruje ktoś inny np. lekarz, nauczyciel a klient nie jest pewny w czym miałoby to pomóc i jak miałoby to wyglądać. Możemy porozmawiać bez umawiania się na diagnozę czy terapię.
Przebieg spotkania zależy od tematu zgłaszanego przez klienta i jego oczekiwań.
Istnieje możliwość przeprowadzenia konsultacji w formie online.
Z dziećmi najczęściej pracuję według programu „Dam Radę” Bena Furmana, który kładzie nacisk na umiejętności, jakie dziecko musi opanować, żeby sobie poradzić z daną trudnością. Zwykle dzieciom o wiele łatwiej pracuje się nad nową umiejętnością niż nad problemem. Zastępują wtedy szkodliwe zachowanie – nowym, korzystniejszym. Im młodsze dzieci, tym bardziej w tym procesie aktywni są rodzice. Czasem, w zależności od problemu i wieku dziecka skuteczniejsza jest praca w gabinecie z rodzicami nad tym jak reagować w domu, lub jakie warunki stworzyć dziecku, by mogło nauczyć się nowej umiejętności.
Oferuję także spotkania konsultacyjne i wsparcie dla rodziców, który doświadczają trudności wychowawczych z dziećmi.
Pierwsze spotkanie to zawsze spotkanie dla samych rodziców – to czas na zebranie informacji o problemie i dotychczasowych sposobach radzenia sobie, ale też o innych obszarach życia dziecka – jego trudnościach i zasobach oraz jego rozwoju. Zwykle po tym następuje jedno lub kilka spotkań z dzieckiem, po nich wspólnie uzgadniamy cele, formę i czas pracy.
Zwykle pracuję z dziećmi od 6 r.ż.
Przykładowe tematy z którymi pracowałam:
objawy somatyczne o podłożu psychicznym np. bóle brzucha, wymioty,
zaburzenia lękowe np. strach przed lekarzem,
agresja dziecięca, ataki złości,
radzenie sobie z objawami ADHD,
wsparcie dziecka i rodziny w trudnym czasie np. związanym z rozwodem.
Konsultacje wychowawcze z rodzicami mogą odbywać się także w wersji online. Z dziećmi nie pracuję w formie online, ze względu na ograniczone możliwości wprowadzenia elementów zabaw, ruchu oraz większe trudności dzieci ze skupieniem uwagi. W przypadku starszych dzieci, bez problemów z koncentracją, można rozważyć w razie potrzeby pojedyncze zajęcia w tej formie.
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się
Uczenie się jest bardzo ważną umiejętnością, przydatną nie tylko w szkole, ale w całym dalszym życiu
To, że umiesz się uczyć, może dać Ci dużo pewności siebie, że poradzisz sobie w różnych sytuacjach
Kiedy wiesz jak się uczyć, często zaczynasz inaczej myśleć o swoim dalszym wykształceniu
To, jak sobie radzisz z nauką jako dziecko, ma wpływ na kształtującą się samoocenę
Dla kogo
Szczególnie zapraszam uczniów klas 7, 8 oraz szkół ponadpodstawowych, tych, którzy uczą się już samodzielnie, którzy poświęcają dużo czasu na naukę, a nie jest to tak skuteczne jak chcieliby. Chciałbyś uczyć się skuteczniej, czuć większą pewność swojej wiedzy, mieć bardziej uporządkowaną, lepiej dostępną wiedzę? Chcesz sprawdzić czy któreś z polecanych przez specjalistów metod poprawiłoby Twoje uczenie się? Zapraszam serdecznie
Istnieje również możliwość zajęć dla studentów, pracując z dorosłymi pokazuje im techniki uczenia się, ale też pomagam im dobrać odpowiedni mix technik do nauki konkretnych treści, (przykładowe treści, z którymi pracowaliśmy to – zapamiętywanie znaków języka japońskiego, zapamiętywanie gwiazdozbiorów czy klasyfikacji pokarmów według kuchni pięciu przemian).
Te zajęcia są dla Twojego dziecka jeśli
Długo się uczy, ale często nie pamięta tego czego się uczyło, wymaga wielu powtórek
Nie wie jak się zabrać za naukę, nie umie wybrać najważniejszych treści z podręcznika
Nie potrafi uczyć się skutecznie na pamięć
Nie potrafi uczyć się sam (mimo że jest samodzielny w innych obszarach)
Ma problem z organizacją czasu nauki, poświęca dużo czasu na prace z plastyki, a potem na wypracowanie z polskiego nie ma już sił
Jest w normie intelektualnej, ale może mieć drobne deficyty utrudniające naukę np. trudności z przetwarzaniem słuchowym, dysleksję, trudności z koncentracją uwagi
Pracujemy indywidualnie – dzięki temu możemy:
• Skupić się na tym co jest waszym głównym celem- organizacja czasu? Koncentracja uwagi? Problem z wyborem najważniejszych treści? Słówka z języków obcych? Uczenie się z podręcznika? Razem zdecydujemy na czym wam najbardziej zależy.
• Bazować na mocnych stronach dziecka – może twoje dziecko ma świetną wyobraźnię, fajnie rysuje, szybko kojarzy, lubi kolory, woli się ruszać/woli siedzieć i słuchać- pokażę mu jak wykorzystać to w nauce.
• Pracować od razu na tym, czego dziecko ma się nauczyć. Nauka technik organizacji pracy czy technik pamięciowych odbywa się głównie (w 90%) na tym materiale, które dziecko ma zadane do nauczenia się. Nie ma więc takiego problemu, jak na wielu tego typu kursach, że dziecko umie techniki pamięciowe na abstrakcyjnych ciągach wyrazów, ale nadal nie umie ich zastosować do uczenia się w domu, kładziemy nacisk nie na rekordy pamięciowe i zaawansowane techniki, ale na skuteczność opanowania danego materiału potrzebnego Twojemu dziecku.
Tematy w których najczęściej pracujemy
Organizacja nauki w domu, miejsca i czasu pracy
Koncentracja uwagi
Uczenie się pamięciowe, (np. słówka z języków obcych, dialogi, definicje, wiersze)techniki pamięciowe
Uczenie się z podręczników (wybór istotnych treści, opracowanie ich i zapamiętywanie)
Wzrost samodzielności i skuteczności nauki
Czego nie dotyczą te zajęcia
Nie uczymy się matematyki, tego jak liczyć zadania z chemii, fizyki itp.
Nie są to korepetycje, pracujemy nad dziecka lekcjami, na jego materiałach do nauki, ale naszym celem nie jest przygotowanie się do konkretnego sprawdzianu, ale nauczenie dziecka jak może się sam uczyć (do tego sprawdzianu i kolejnych).
Na zajęciach nie wychowuję i nie dyscyplinuję dziecka. Czasem problem z robieniem lekcji w domu nie wynika z nieznajomości sposobów uczenia się czy ze słabej organizacji nauki, a jest związany z tym, że dziecko w ogóle nie współpracuje z dorosłymi, (np. nie wykonuje też innych obowiązków), istnieje większy kłopot w relacji dziecko/rodzice, wtedy skuteczniejsze będą konsultacje wychowawcze dla rodziców, które też mogę zaoferować lub terapia rodzinna, na którą mogę pokierować do innych specjalistów.
Jeśli problemy z nauką są nasilone, dotyczą wszystkich przedmiotów od początku edukacji, polecam najpierw wykonać badanie intelektu.
Sama miałam takie doświadczenie, że nauka zabierała mi bardzo dużo czasu, przerażały mnie długie tematy w podręcznikach i zupełnie nie wiedziałam jak się uczyć, dopóki w pierwszej klasie liceum nie poszłam na weekendowy kurs technik szybkiego uczenia się. Z mojej obecnej perspektywy, to nawet nie był taki świetny kurs, jednak zainspirował mnie do własnych poszukiwań nowych sposobów uczenia się. Zaczęłam czytać na ten temat książki, sprawdzać różne metody, eksperymentować z Mapami Myśli, technikami relaksacyjnymi, skojarzeniami, muzyką barokową, systemami przerw i powtórek. Zaczęłam uczyć się bardziej skutecznie i mieć więcej czasu na życie prywatne (co w liceum było dla mnie oczywiście bardzo ważne i dosłownie zmieniło wtedy moje życie), nabrałam pewności, że potrafię przygotować się do matury i dostać na wymarzone studia, a na studiach poszłam na kolejne kursy w tej tematyce i sama zaczęłam prowadzić zajęcia dla dzieci i młodzieży w tym obszarze.
Jestem przekonana że umiejętność uczenia się, gdy jesteś uczniem ma wpływ nie tylko na oceny szkolne, ale też na to jak postrzegasz siebie, na Twoją pewność że sobie poradzisz, a więc na Twój spokój i na podejście do wyzwań. Lubię wspierać uczniów w tym, żeby mogli się lepiej odnaleźć w tej ilości rzeczy do nauczenia się, żeby mogli mieć poczucie spokojnej pewności, że dadzą radę opanować dany materiał, żeby znaleźli sens w tym, że nawet jeśli nie wiemy czy przyda im się w życiu konkretnie ten temat, to jest to świetna okazja do tego, co jest bardzo istotne – wytrenowania szarych komórek, nawyku systematyczności, odkrycia swoich najlepszych sposobów nauki, organizacji i planowania pracy umysłowej, bo to jest to, co jestem przekonana, będzie się im przydawać jeszcze długo.
Wykłady/warsztaty dla rodziców
Spotkania trwają ok. 1,5-2 godzin. Poza spotkaniem trzecim, które jest zdecydowanie w formie warsztatowej, pozostałe mogą być przeprowadzone w formie wykładowej w zależności od ilości uczestników. Do każdego tematu uczestnicy mogą otrzymać również przygotowane przeze mnie materiały. Poniżej proponowane tematy.
Moje dziecko idzie pewne siebie do szkoły.
Jak rozwija się mózg przedszkolaka i co o wieku przedszkolnym mówi neurodydaktyka? Jak budować gotowość do szkoły? Jakie wsparcie na starcie najbardziej ułatwi (zarówno dzieciom jak i rodzicomJ ) dalsze szkolne lata? Jak wspierać dziecko w budowaniu pozytywnego wizerunku własnej osoby? Co robić, gdy pojawiają się trudności? Domowe sposoby i praktyczne wskazówki z punktu widzenia psychologa, rodzica i pracownika szkoły.
Jak moje dziecko może uczyć się łatwiej i chętniej? (szczególnie polecany dla rodziców dzieci chodzących do klas I-IV)
Magia słów i pamięci czyli unikalne połączenie sprawdzonych w praktyce technik pamięciowych i elementów wiedzy psychologicznej, które pomagają rodzicom w mobilizowaniu dzieci do nauki. Będziemy mówić o tym jak w oparciu o wiedzę naukową na temat działania pamięci zorganizować dziecku czas i warunki do nauki; jakie metody podpowiadać, gdy dziecko ma kłopot z zapamiętaniem słówek, wierszy i regułek; co robić, by dziecko zapamiętało na dłużej; by miało lepszą koncentrację podczas odrabiania lekcji; jak mobilizować dziecko do nauki i co robić z tzw. „leniem”. Ciekawostki dotyczące działania pamięci i psychologii komunikacji w formie praktycznych wskazówek i pomysłów.
Komunikacja wspomagająca rozwój dziecka
Jak pokazywać dziecku, co może zrobić lepiej, by motywować do pracy a nie zniechęcać? Jak pomagać dziecku przezwyciężać jego trudności? Kiedy chwalenie wzmacnia a kiedy osłabia ?
Spotkanie zawiera dużo przykładów i ćwiczeń, w których na sobie możemy sprawdzić działanie różnych rodzajów komunikatów i przećwiczyć te, które chcielibyśmy wprowadzić do codziennego życia. Zajęcia warsztatowe do 20 osób
Zrozumieć nastolatka
Jak można inaczej spojrzeć na drażniące nas zachowania nastoletnich dzieci? Jaką pełnią rolę, skąd się biorą? Co o nastolatkach, ich mózgach, wartościach, kłamstwach i kłótniach mówią badania naukowe i jakie stąd wynikają wskazówki dla rodziców? Jak można reagować na trudne komunikaty od dorastającego dziecka, by wzmacniać naszą relację nawet w trudnych rozmowach? Dużo praktycznych informacji w formie atrakcyjnego wykładu- niezbędnik każdego rodzica nastolatka.
Dialog motywujący z nastolatkami (dla rodziców nastolatków)
Twój nastolatek stoi przed trudną decyzją? Wie, że powinien coś zrobić i nawet chce, ale ciągle nie może się za to zabrać? Jak rozmawiać żeby wzmocnić jego motywację i pomóc mu przekuć ją w działanie? O motywacji i nastolatkach możnaby mówić długo J ten warsztat porusza jeden z obszarów- rozmowy zgodnie z wciąż młodą, ale już przynoszącą świetne wyniki w badaniach, metodą Dialogu Motywującego.
Jak wesprzeć moje dziecko w 4 klasie?
Spotkanie z rodzicami dzieci w klasach trzecich pod koniec roku szkolnego, wyposażające ich w wiedzę dot. specyfiki zmian w nowym etapie edukacyjnym a także rozwoju dziecka w tym wieku. Najczęściej pojawiające się problemy w nowym etapie i jak im zapobiegać.
Zajęcia dla nauczycieli
Spotkania zwykle trwają 2 godziny zegarowe. Do każdego spotkania uczestnicy otrzymują materiały. Poniżej proponowane tematy.
ZROZUMIEĆ NASTOLATKA. Niezbędnik nauczyciela.
Podstawowa wiedza do budowania kontaktu z nastoletnimi uczniami a także swojego systemu motywacyjnego i dyscyplinarnego.
– Specyfika okresu dojrzewania w kontekście psychologii rozwojowej, adekwatne reakcje na bunt.
– Pokolenie bez wartości? – zmiany w wartościach młodych ludzi i wynikające z tego elementy motywacji i dyscypliny, porozumienie ponad międzypokoleniową przepaścią.
Zajęcia wykładowe możliwe przeprowadzenie dla większej ilości osób
TRUDNE ROZMOWY. Kiedy porozumienie jest dla nas wyzwaniem.
Wielu nauczycieli mówi, że jeden z najtrudniejszych elementów tej pracy to spotkania z tzw. „roszczeniowymi” rodzicami. Stąd te warsztaty oferują inspirujące spojrzenie na trudne rozmowy, nie tylko z uczniami i rodzicami. Nauczyciele poznają konkretne narzędzia oparte na Porozumieniu Bez Przemocy i wieloletnim doświadczeniu szkolnym, które pozwalają profesjonalnie przygotować i przeprowadzić trudne dla nas spotkania. Metody, które budują więcej prawdziwego kontaktu i współpracy a mniej walki o to, kto ma rację, kto jest winny.
Zajęcia warsztatowe, do 20 osób
CHWALĄC – NIE OSŁABIAĆ. KRYTYKUJĄC – NIE NISZCZYĆ. O komunikatach, które pomagają nam osiągać nasze cele w pracy z dzieckiem.
Jak pokazywać dziecku, co może zrobić lepiej, by motywować do pracy a nie zniechęcać? Jak pomagać dziecku przezwyciężać jego trudności? Kiedy nasze komunikaty wbrew naszym intencjom utrzymują trudne zachowania dziecka? Kiedy chwalenie wzmacnia, a kiedy osłabia? Praktyczne zajęcia oparte na ćwiczeniach i doświadczaniu jak działają różne komunikaty. Zajęcia warsztatowe, do 20 osób.
Istnieje również możliwość przeprowadzenia wykładu/warsztatu na inny temat, zgodnie z zapotrzebowaniem placówki czy zgłaszającej się grupy.
Cena zależy od ilości osób, formy (wykład/warsztat, stacjonarnie/online) oraz dojazdu.
W celu uzyskania dalszych informacji, proszę o kontakt telefoniczny 600 81 83 80 lub mailowy
kukorowskapaulina@gmail.com